نهضت ميرزا كوچك جنگلي و شهيد غلامعلي بابا ماسوله


نهضت ميرزا كوچك جنگلي


يازدهم آذر هر سال در تقويم تاريخي مان ، سالروز شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي ست . و هر سال آخر ماه برگ ريزان پاييز ، آزاديخواهان ايران ، همراه با گيلانيان غيور اين روز را پاس مي دارند.

تالشان نيز بخش عظيمي از مبارزات ميرزا را كه در منطقه فومنات روي داده به عهده داشته اند. علي الخصوص شهيد غلامعلي باباماسوله كه خود قبل از نهضت جنگل در هسته ي اوليه آن مشاركت داشته و پيش تر از آن هم با مبارزين «اتحاد اسلام» آنگونه كه در بيانيه يي هم آمده است او يكي از اركان اصلي در مرحله اول جنبش جنگل محسوب مي گرديد.

بابا ماسوله يي كه هنوز سر و كله ي هيچ كدام از سران نهضت جنگل كه بعدها به نحوي از انحا به آنها پيوستند پيدا نبود همگام با ميرزا و قبل از ميرزا به مبارزه با استبداد بر خاسته بود وچرا اينگونه در تاريخ مظلوم و مسكوت مانده ،‌حاصل تلاشش به تاراج رفته كه خود به تحليلي ديگر نياز دارد . اگر هر يك از اقوام ايراني خصوصن تنگستاني ها چنين اسطوره يي داشتند شايد تا كنون چندين و چند كتاب ، ‌رُمان تاريخي به نام ايشان توليد مي كردند با وجود اينكه در نهضت جنگل براي همقطاران باباماسوله چنين اتفاقي افتاده است ، ولي او همچنان در تاريخ معاصر كه تنها يك سده ازعمر آن خيزش مي گذرد پنهان مانده است .

نام شهيد بابا ماسوله در كنار نام هايي به غير از ميرزا كوچك جنگلي در تاريخ نهضت جنگل ثبت و ضبط است . مبارزي كه مي بايست بعد از ميرزا نفر دوم و يا سوم آن جنبش نقش بسته باشد و چرا غريبانه به حاشيه تاريخ رانده شده جاي تأمل داردو اگر چه پژوهشگران تاريخ نهضت جنگل كه از شاخصين آن : «سردار جنگل» ابراهيم فخرايي، « نهضت جنگل و اوضاع اجتماعي گيلان و قزوين»صدق كوچك پور، «تاريخ انقلاب جنگل» محمدعلي گيلك ،‌«نهضت ميرزاكوچك خان جنگلي و واولين جمهوري شورايي در ايران» شاپور رواساني، «قيام جنگل»اسماعيل رائين، «مردي از جنگل» احمد احرار ،‌ »نام ها و نشان هاي گيلان» جهانگير سرتيب پورو البته فرزندان خوانين نيز به نوعي دفترهايي در اين خصوص منتشر كرده اند و كم و بيش نامي از ايشان برده اند و هنوز چگونگي به شهادت رسيدن و مبارزه كردن و اينكه چرا اينگونه نسبت به ديگر سران نهضت مهجور باقي مانده است ، مي بايست اهل پژوهش تاريخ پاسخ دهند . بخصوص آندسته از ماسوله يي هايي كه مي توانند با برگزار نمودن همايش ها ، ‌سمينارها و كمك كردن به جوانان پژوهشگر تالش از رگه هايي كه از نام اين شهيد والامقام به جاي مانده احقاق حق نمايند. البته در رابطه با اين شهيد تالش مان حرف و حديث هاي بسياري وجود دارد كه در آينده ي نه چندان دور به آن خواهيم پرداخت.اما همانگونه كه در بالا اشاره گرديدآخر ماه پاييز يعني 11آذر ،‌اگر از كنار نام ميرزا و نهضت اش مي گذريم و ما نيز با توجه به تالش بودن مان به احترام شهيد غلامعلي بابا ماسوله اداي احترام نموده و نام و يادش را گرامي مي داريم .

 



آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: